COVID-19 Program Pomocowy dla Przedsiębiorców
Pomoc dotyczy Przedsiębiorców, którzy zostali najmocniej dotknięci ograniczeniami w związku z epidemią koronawirusa (SARS CoV-02) w usługach oraz
handlu w związku z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 13 marca 2020 r., w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu
zagrożenia epidemicznego oraz w związku z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r., w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej
Polskiej stanu epidemii, a co za tym idzie ograniczenia funkcjonowania określonych instytucji lub zakładów pracy, w tym między innymi działalności
handlowej, hotelarskiej, turystycznej, gastronomicznej.
Wójt Gminy Lesznowola rozpoczął program pomocowy dla Przedsiębiorców, aby w miarę swoich możliwości, ograniczyć uciążliwości wynikające ze szczególnej sytuacji kryzysowej, w jakiej znalazły się firmy, których funkcjonowanie zostało zawieszone do odwołania.
Przedsiębiorcy prowadzący działalność ujętą w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 13 marca 2020 r. (Dz. U. poz. 433 ze zm.) lub w rozporządzeniu z dnia 20 marca 2020 r. (Dz. U. poz. 491 ze zm.), m.in.:
- polegającą na przygotowaniu i podawaniu posiłków i napojów gościom siedzącym przy stołach oraz gościom dokonującym własnego wyboru potraw z wystawionego menu, spożywanych na miejscu, a także związanych z konsumpcją i podawaniem napojów; - związaną z organizacją, promocją lub zarządzaniem imprezami, takimi jak wystawy, kongresy, konferencje, spotkania, włączając działalności polegające na zarządzaniu i dostarczaniu pracowników do obsługi terenów i obiektów, w których te imprezy mają miejsce; - twórczą związaną z wszelkimi zbiorowymi formami kultury i rozrywki; - związaną ze sportem i rekreacją w szczególności: klubów sportowych, klubów tanecznych, basenów, siłowni, klubów fitness, miejsc spotkań; - związaną z prowadzeniem obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania; - bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałej działalności kulturalnej;
lub prowadzący handel detaliczny: - wyrobami tekstylnymi; - wyrobami odzieżowymi; - obuwiem i wyrobami skórzanymi; - meblami i sprzętem oświetleniowym; - sprzętem radiowo-telewizyjnym lub sprzętem gospodarstwa domowego; - artykułami piśmiennymi i księgarskimi;
lub inne podmioty prowadzące działalność usługową np.: salony kosmetyczne, fryzjerskie, indywidualne praktyki lekarskie (w tym stomatologiczne), gabinety rehabilitacyjne, które zostały dotknięte konsekwencjami epidemii, będą mogły ubiegać się o:
- zwolnienia z podatku od nieruchomości niektórych gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie Gminy
- przedłużenia terminów płatności w podatku od nieruchomości niektórych gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie Gminy Lesznowola
- w ramach pomocy de minimis, lub - zgodnie z warunkami zawartymi w Komunikacie Komisji - Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 (2020/C 91 I/01) (Dz. Urz. UE C 91I z 20.03.2020, str. 1) stanowi pomoc publiczną mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce.
Przedsiębiorca ubiegający się o pomoc de minimis wraz z wnioskiem powinien załączyć
wymagane dokumenty:
- Oświadczenie o uzyskaniu lub nieuzyskaniu pomocy de minimis,
- Formularz informacji przy ubieganiu się o pomoc de minimis,
- Sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych (np. zestawienie przychodów, rozchodów lub PIT-y),
- Dokumenty finansowe za 1 kw. 2020 roku i następne lub inne dokumenty obrazujące utratę płynności finansowej.-Oświadczenie o stanie majątkowym (dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą).
Obowiązek złożenia powyższych dokumentów wynika z art. 37 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t.j. Dz. U. z 2020 roku, poz. 708) oraz rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z dnia 24 grudnia 2013 r.).
Przedsiębiorca ubiegający się o pomoc w ramach Komunikatu Komisji Europejskiej dot. Tymczasowych ram środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 wraz z wnioskiem powinien załączyć wymagane dokumenty:
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19.
- Sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych (np. zestawienie przychodów, rozchodów lub PIT-y).- Dokumenty finansowe za I kw. 2020 roku i następne lub inne dokumenty obrazujące utratę płynności finansowej.- Oświadczenie o stanie majątkowym (dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą).
Obowiązek złożenia powyższych dokumentów wynika z art. 37 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t.j. Dz. U. z 2020 roku, poz. 708) oraz z Komunikatu Komisji – Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 (2020/C 91 I/01) (Dz. Urz. UE C 91I z 20.03.2020, str. 1).
Wniosek podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym wraz z wymaganymi załącznikami. Przedsiębiorca może złożyć:
- - w formie elektronicznej poprzez skrzynkę podawczą ePUAP,
- - drogą mailową: podatki@lesznowola.pl
- - jak również w formie pisemnej za pośrednictwem operatora pocztowego na adres: Urząd Gminy Lesznowola, ul. Gminna 60, 05-506 Lesznowola.
Dodatkowo pragniemy podkreślić, że każdy złożony wniosek będzie traktowany indywidualnie.
Należy zaznaczyć, że zapisy z Tarczy antykryzysowej dają ograniczenia gminom w stosowaniu ulg dla Przedsiębiorców, Przedsiębiorcy powinni zainteresować się także innymi ulgami z Tarczy w przypadku.
Złożone przez Podatników wnioski w sprawie zastosowania ulg, będą rozpatrzone po zakończonym procesie legislacyjnym Uchwał Rady Gminy. Organ podatkowy na bieżąco pozostaje w kontakcie z Podatnikami (mailowo, telefonicznie lub w przypadku braku adresów elektronicznych w formie papierowej) o stanie prac uchwałodawczych.
Zgodnie z art. 15zzs ust. 1 pkt. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczeniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, poz. 567 i 568), w brzmieniu wprowadzonym zmianą od dnia 31 marca 2020 roku, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 bieg terminów procesowych i sądowych w postępowaniach i kontrolach prowadzonych na podstawie ustawy - Ordynacja podatkowa, nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na ten okres.
Skarbnik Gminy Lesznowola
Dopłaty do czynszu
finansowane z Funduszu Przeciwdziałania COVID -19
Z dniem 5 stycznia 2021 r. weszła w życie przyjęta przez Sejm RP ustawa z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie niektórych ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa. Wprowadza ona nowy instrument wsparcia najemców lokali mieszkalnych dotkniętych ekonomicznymi skutkami epidemii COVID-19, polegający na możliwości przyznawania takim najemcom dodatków mieszkaniowych powiększonych o tzw. „dopłatę do czynszu”.
Dopłata do czynszu stanowi składnik dodatku mieszkaniowego i jest finansowana ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19. Dodatek mieszkaniowy powiększony o taką dopłatę traktować należy jak „zwykły” dodatek mieszkaniowy. Jedyne różnice, które są uwzględniane w procedurze jego przyznawania i wypłacania wynikają z art. 15zzzic-15zzzii ustawy z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu stanowi 75% miesięcznego czynszu opłacanego przez najemcę, jednak nie więcej niż 1500 zł. Wysokość dopłaty do czynszu stanowi różnicę między wysokością dodatku mieszkaniowego powiększonego o tę dopłatę a wysokością dodatku mieszkaniowego ustaloną zgodnie z art. 6 ustawy o dodatkach mieszkaniowych.
Komu przysługuje dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu?
Dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu przysługuje wyłącznie najemcy lub podnajemcy lokalu mieszkalnego (nie jest przyznawany osobom zamieszkującym własne mieszkanie).
Wymagane jest aby:
- Średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku był co najmniej 25% niższy niż średni miesięczny dochód na jednego członka tego gospodarstwa domowego osiągnięty w 2019 r.
- Wnioskodawca najmował albo podnajmował lokal mieszkalny przed dniem 14 marca 2020 r. (lokal mieszkalny zajmowany przez najemcę w dniu składania wniosku nie musi być tym samym lokalem mieszkalnym zajmowanym przed dniem 14 marca 2020 r.)
- Wnioskodawcy nie przysługiwał wcześniej taki powiększony dodatek mieszkaniowy.
- Wnioskodawca musi także spełniać warunki przyznania „zwykłego” dodatku mieszkaniowego.
Ważne!
Dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu przyznaje się w przypadku umieszczenia przez ubiegającego się o dodatek mieszkaniowy, na wniosku o dodatek adnotacji „wniosek o dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu”. Wniosek taki składa się nie później niż w dniu 31 marca 2021 r.
Do wniosku dołącza się:
- Oświadczenie o średnim miesięcznym dochodzie przypadającym w 2019 r. na jednego członka gospodarstwa domowego ubiegającego się o dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu;
- Oświadczenie o spełnianiu przez ubiegającego się o dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu warunków, o których mowa w art. 15zzzid pkt 2 i 3 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (ubiegający się najmował lub podnajmował lokal mieszkalny przed dniem 14 marca 2020 r. oraz ubiegającemu nie przysługiwał wcześniej dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu);
- Dokumenty potwierdzające wysokość miesięcznego czynszu opłacanego przez ubiegającego się o dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu (np. umowa najmu lokalu mieszkalnego).
Wysokość miesięcznego czynszu opłacanego przez ubiegającego się o dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu ustala się według stanu na dzień złożenia wniosku z adnotacją, a w przypadku gdy jest on wyższy niż czynsz opłacany na dzień 14 marca 2020 r. - ustala się go według stanu na dzień 14 marca2020 r.
Ważne!
Niespełnienie przez ubiegającego się o dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu warunków, o których mowa w ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych nie wyklucza przyznania mu dodatku mieszkaniowego bez dopłaty do czynszu. Jeżeli wnioskodawca nie spełnia wspomnianych warunków, a spełnia warunki otrzymania „zwykłego dodatku mieszkaniowego, wówczas należy mu przyznać dodatek bez dopłaty.
O dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu może wystąpić osoba, której już jest wypłacany „zwykły” dodatek mieszkaniowy. Okres wypłaty tego „zwykłego” dodatku mieszkaniowego skraca się do miesiąca poprzedzającego pierwszą wypłatę przyznanego dodatku mieszkaniowego powiększonego o dopłatę do czynszu.
Na podstawie art.15zzzii ust.1w związku z art. 15zzzib ust.1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu może zostać przyznany z mocą wsteczną. W takim przypadku wniosek o przyznanie dodatku musi być złożony nie później niż w dniu 31 marca 2021 r.
Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lesznowoli
INFORMACJE OGÓLNE
Samorząd Gminy Lesznowola nieustająco stara się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom inwestorów i stwarzać dogodne warunki do założenia oraz prowadzenia
działalności gospodarczej.
Inwestorzy mogą liczyć na udogodnienia ze strony Urzędu Gminy. Są one następujące:
● Uchwalony dla przeważającego obszaru gminy (98,5 proc.) plan zagospodarowania przestrzennego. (średnia krajowa wynosi 23 proc.) Interaktywny plan
zagospodarowania przestrzennego gminy zamieszczony jest także w internecie. Potencjalni inwestorzy mogą samodzielnie - nie wychodząc z domu czy firmy -
sprawdzić interesującą ich lokalizację, jej położenie i sąsiedztwo za pomocą dostępnego na stronie Urzędu (www.lesznowola.pl) "Internetowego Systemu Prezentacji Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego Gminy
Lesznowola". Rozwiązanie to otrzymało I nagrodę Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
● Można również skorzystać z Internetowego Systemu Informacji Przestrzennej (https://lesznowola.e-mapa.net/).
● Sprawnie działająca Ewidencja gospodarcza - wszystkie sprawy załatwiane są "od ręki".
● Wydawanie warunków zabudowy (tam gdzie nie ma planów, czyli dla 2% obszaru gminy) odbywa się dzięki unikatowemu systemowi informatycznemu także "od
ręki".
● Dobre uzbrojenie terenu - dostęp do sieci kanalizacji (87, 5%) i wodociągów (100 %), 3 nowoczesne oczyszczalnie ścieków.
● Doradztwo inwestycyjne (techniczne, prawne, z zakresu możliwości przyznawania środków unijnych).
● Niezbyt wysokie podatki lokalne, możliwość umorzenia lub rozłożenia na raty (w kompetencji Wójta Gminy).
● Druki i formularze dostępne w internecie.
● Ścisła współpraca gminy z Mazowieckim Związkiem Pracodawców w Gminie Lesznowola, który na terenie Gminy działa od 2000 roku.
● Ulokowanie w siedzibie Urzędu Gminy filii Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego w Piasecznie (z inicjatywy Wójta Gminy, na podstawie zawartego
porozumienia). Co ułatwia załatwianie spraw komunikacyjnych w jednym miejscu.
● Inwestorzy mogą również liczyć na kompleksowe przygotowanie terenów pod inwestycje, który obejmuje: plany przestrzennego zagospodarowania dla prawie
całego terenu gminy, inwestycje wodno-kanalizacyjne, stacje uzdatniania wody (SUW), oczyszczalnie ścieków oraz drogi.
● Dobry stan gminnej infrastruktury drogowej - powstają nowe drogi gminne, a istniejące są na bieżąco modernizowane. Warto podkreślić, iż Samorząd
Gminy Lesznowola inwestuje nie tylko w budowę i modernizację dróg gminnych. Na poziomie 50 - 90 proc. partycypuje w kosztach budowy/modernizacji dróg
powiatowych oraz współfinansuje modernizację dróg wojewódzkich. Współpraca z zakresu modernizacji dróg wojewódzkich dotyczy ciągów pieszo - rowerowych
i polega na wykonaniu i realizacji przez Gminę Lesznowola danego projektu, od województwa gmina otrzymuje materiały - półfabrykaty betonowe użyte do
wykonania danej inwestycji.
● Gmina Lesznowola aktywnie współpracuje z Marszałkiem Województwa Mazowieckiego w zakresie usprawnienia ruchu tranzytowego, polegającego na budowie
nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 721. Gmina Lesznowola zawarła porozumienie, w ramach którego prowadzi wykup gruntów pod tę inwestycję w zakresie
zgodnym z postanowieniami ww. porozumienia.
● Konsultacje Wójta Gminy, Zastępcy odpowiedzialnego za sferę inwestycyjną, Sekretarza nadzorującego m.in. oświatę, kulturę, pomoc społeczną,
działalność gospodarczą i Skarbnika Gminy z inwestorami oraz pracodawcami z gminy (Mazowiecki Związek Pracodawców w Gminie Lesznowola) w sprawie
projektu budżetu przed jego uchwaleniem przez Radę Gminy.
● Podatki lokalne nie były przez dłuższy czas podwyższane, a i teraz nie znajdują się w górnych widełkach określonych przez ministra finansów. Podatki
od środków transportu są znacznie niższe niż w okolicznych gminach wiele firm postanawia swoją działalność zlokalizować w Lesznowoli.
● W Gminie Lesznowola maja swoją siedzibę znane w kraju i zagranicą firm. Są to m.in.: GD Poland (chińskie centrum handlowe), Kamis (przyprawy), Action
(komputery i sprzęt informatyczny), Eveline (kosmetyki), WILO Polska (dystrybutor pomp).
Powrót
UGL
2020-01-02